Otwarty – zamknięty, towarzyski – wycofany, chaotyczny – ułożony. Oto najbardziej pospolity podział osobowości stworzony przez szwajcarskiego psychologa Carla Gustawa Junga, czyli introwertyzm i ekstrawertyzm.
Biorąc pod uwagę całość w funkcjonowania człowieka, można użyć określenia, jakim jest libido. Według Junga, nie jest to popęd seksualny, a energia psychiczna, którą można wyrażać na postawie bycia ekstrawertykiem, lub introwertykiem. Intensywność libido nadaje kierunek w wyrażaniu emocji. Introwertycy (łac. intra – wewnątrz, vertere – zwracać się) wykazują tendencje do kierowania swojego postrzegania i działań do wewnątrz – na własne myśli i emocje, z jednoczesnym zmniejszonym zainteresowaniem i aktywnością skierowanymi na świat zewnętrzny.
Szacuje się, że co trzecia osoba w społeczeństwie ma osobowość introwertyka. Są oni odbierani bardziej negatywnie, niż ekstrawertycy, ze względu na swoją nieśmiałość i wycofanie społeczne. Ktoś o tym typie osobowości sprawia wrażenie zamyślonego, zastanawiającego się nad każdym wypowiedzianym zdaniem. Taka osoba może też zaskakująco spokojnie reagować na stresujące sytuacje. Raczej stroni od ludzi i najlepiej czuć się we własnym towarzystwie.
Z kolei ekstrawertyk (łac. extra – zewnątrz, vertere – zwracać się) kieruje swoje postrzeganie i aktywność do świata. Społeczeństwo zdecydowanie stawia w pierwszym szeregu ekstrawertyków. Ich energia życiowa jest bardzo duża. Pozyskują ją w kontakcie z innymi ludźmi i różnych wydarzeń w ciągu dnia. Chętnie wyrażają swoje refleksje, pomysły i światopogląd. Lubią brać czynny udział w życiu społecznym, odczuwając radość z samego kontaktu z drugim człowiekiem.
Nie intro i nie extra, więc kto…
Angielski badacz i psycholog Hans Eysenck uznał, że podział Junga jest niepełny. Stworzył więc pojęcie AMBIWERSJI, która jest połączeniem ekstrawertyka i introwertyka.
Ambiwertycy (przedrostek “ambi-” pochodzi od łacińskiego “ambo“, czyli “oboje” ) potrafią doskonale zachować równowagę, między otwartością ekstrawertyka i ,,zamknięciem” introwertyka. Cechuje ich stabilność emocjonalna, mają umiejętności przywódcze (aczkolwiek lepiej kierują małymi grupami, w większych nie czują się tak pewnie). Potrafią być świetnymi liderami, jednak kiedy pracują pod czyimś nadzorem umieją się podporządkować. W relacjach z ludźmi raz potrafią być bardzo komunikatywni, ale gdy pojawia się za wiele bodźców, wolą odpocząć w zaciszu domowym. Zachowują proporcję co do mówienia i słuchania. Budzą zaufanie i co ciekawe, są świetnymi sprzedawcami, ponieważ dzięki swojej empatii, umieją zrozumieć potrzeby i oczekiwania drugiej osoby. Ambiwertycy umieją być zarówno ugodowi, jak i niezależni, pewni siebie, asertywni. Dzięki tej osobowościowej różnorodności są niezwykle elastyczni, a chaos ekstrawertyków nie stanowi dla nich problemu. Chaos – oczywiście z umiarem.
Behawiorystka i autorka wielu książek Venessa Van Edwards mówi:
Większość z nas jest ambiwertykami. Najważniejsze to znać samego siebie, tak aby umieć rozpoznawać sytuacje, które są dla nas toksyczne i te, w których rozkwitamy i psychicznie odpoczywamy.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.